- پنج شنبه ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٦
صفحه اصلي > کلینیکهای تخصصی > کلینیک طب سوزنی
کلینیک طب سوزنی

طب سوزنی چیست ؟

طب سوزنی جزئی از طب سنتی چین است که بیش از 4000 سال قدمت دارد و تاکنون به میلیاردها نفر در درمان بیماری های مختلف کمک کرده است.

این طب از طریق فعال کردن نیروی حیاتی و خود درمان گر بدن عمل می کند. طب سوزنی روشی بی خطر و طبیعی است که بدون کاربرد داروهای شیمیایی در رفع بیماری هاو حفظ سلامتی تأثیر به سزایی دارد.

طب سوزنی هر فرد را به صورت تمامیت جسم و روح و روان بررسی کردهو می تواند نمای عدم تعادل انرژی "چی"را مشخص کند.

چی و مریدین ها چه هستند ؟

در درون بدن هر فرد انرژی ذی شعوری وجود دارد که در ایجاد تعادل و حفظ سلامتی دخیل است. طبیبان چینی این انرژی را "چی"(Qi)نامیده اند.

"چی"ترکیبی از انرژی های مختلف متشکل از انرژی موجود در غذایی که می خوریم ، هوایی که تنفس می کنیم و انرژی است که از طریق توارث و ژنتیک به ارث می بریم.

"چی"نیروی لازم برای رشد و نمو ، تنظیم درجه حرارت بدن و کلیه ی فعالیت های روزانه را تأمین می کند.

"چی"در کانال ها یا مریدین های ویژه ای در سراسر بدن جاری است. در بدن دوازده جفت کانال اولیه وجود دارد که هر یک شامل نقاط متعدیی می باشد.

چه عواملی سبب عدم تعادل و تغییر در "چی" می شوند ؟

آلودگی هوا ، ضربات وارده ، تصادفات ، در رفتگی ها ، شکستگی ها ، جراحی ، تغذیه ی ناسالم با بیش از حد ، استرس های روزانه ، عادات غلط مانند استعمال دخانیات و غیره سبب تغییرات کیفی ، کمی و اختلال در جریان "چی"می شود.

مسدود شدن جریان "چی"در کانال ها موجب بروز علائمی چون دردهای گوناگون ، افسردگی ، تپش قلب ، اضطراب و بی خوابی می گردد.

روش های تشخیصی و درمانی در طب سوزنی

متخصص طب سوزنی با مصاحبه با بیمار ، رویت چهره و زبان و لمس نبض و گه گاه لمس شکم و عضلات قادر است علل بیماری ها را ریشه یابی کرده و در بسیاری از موارد آنها را درمان کند. در این میان رویت زبان و لمس نبض از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

لمس نبض در 3 نقطه در هر مچ دست در دو سطح صورت  می گیرد. هر نقطه نماینده یک عضو و یک مریدین در بدن فرد است. 27 نوع مختلف نبض وجود دارد که با بررسی دقیق، غالباً هر گونه عدم تعادل در بدن مشخص می گردد.

نقشه اعضای مختلف بدن بر روی زبان نیز وجود دارد که با تغییر شکل ، رنگ ، خطوط و پوشش سطحی (بار) ، سلامت و یا عدم تعادل در اعضای مختلف نمایان می شود.

متخصص طب سوزنی پس از تشخیص بیماری ، با قرار دادن سوزن های بسیار ظریف ، استریل و یک بار مصرف در درون نقاط طبی به مدت معینی که از 10 تا 45 دقیقه متغیر می باشد ، درمان را آغاز می کند. غالباً بیمار متوجه ورود سوزن در بدن نشده و یا سوزش خفیف و کوتاهی را حس می کند.

زمانی که سوزن به "چی"درون مریدین می رسد بیمار ممکن است احساس درد عمقی ، گزگز و یا احساس حرکت "چی"در کانال ها را کند. این علائم زودگذر بوده و اکثر بیماران آن را بسیار خفیف ارزیابی می کنند.

در کنار سوزن ها ممکن است از الکترو ، موکسا (حرارت حاصله از گیاه (Mugwort)بادکش ، گواشا (قاشقک چینی) ، توئی نا (فشار آوردن به نقاط طبی و ماساژ) و یا لامپ گرمایشی استفاده گردد.

چگونگی عملکرد و طب سوزنی بر اساس علوم جدید

طب سوزنی سیستم اعصاب محیطی و مرکزی را تحت تأثیر قرار داده و سبب افزایش آندورفین مغز می شود. همچنین این طب سبب تحریک نورون ها و تغییر در الکترولیت ها ، نوروترانسمیترها ونوروپپتید ها شده و سیستم  ایمنی را تحریک می کند.

طب سوزنی در درمان چه بیماری هایی مؤثر است؟

طب سوزنی از دهه ی 90 مورد قبول سازمان بهداشت جهانی (WHO)و NIHقرار گرفته است.

این طب در درمان بیماری های زیر مؤثر است :

سردرد ، میگرن

بی خوابی

استرس ، اضطراب

درد مفاصل

کمر درد

دردهای سیاتیکی

شانه درد ، شانه ی یخ زده

گردن درد

مچ درد ، سندرم کارپال تانل

زانو درد

ترک اعتیاد (سیگار ، الکل و مواد مخدر)

دردهای زیر دنده ای

دردهای قاعدگی (دیسمنوره)

کاهش وزن

ساعات فعاليت

• شنبه و چهارشنبه                خانم دكتر حسنا کوثری               13 الي 17

شماره تلفن تماس : 09153149247

تهرانپارس - خیابان جشنواره - بعد از چهارراه سید الشهدا
۷۷۳۳۶۰۰۶-۹ ۰۲۱
سامانه پیامکی ۲۰۰۰۷۷۳۳۶۰۰۶
info@helalclinic.com
بازديدکنندگان اين صفحه: 3535 بازديدکنندگان امروز : 517 کل بازديدکنندگان : 626481 بازديدکنندگان آنلاين : 7

تمامی حقوق این سایت متعلق به مجتمع دارویی درمانی هلال ایران می باشد.